søndag den 20. marts 2011

Blæksprutte i olivensovs(8 armet)

Denne ret ligner supies i olivensovs, men da en ven af os bedre kan li' 8 armet blæksprutte, frem for Soupies (10 armet blæksprutte)-skulle han selvfølgelig have det. Olivensovsen er den samme- man skal bare koge blæksprutten lidt anderledes, pga det store saltindhold.

4 portioner
1 stor blæksprutte 1,5 kg

1 rødløg finthakket
1 lille glas vin, rød eller hvid- hvad du har.
1 ds flåede tomater og en tsk tomat koncentrat
1 bundt fenikkeltop
40 citronsyltede oliven
olivenolie

Serveres med stegte kartofler og brød


Blæksprutten renses, tænder og maveindhold tages ud- skyl blæksprutten godt.
Læg blæksprutten hel i en gryde og tænd på stærk varme. Når den er skrupet lidt tages den op og skæres i mundrette stykker.

Tilbage i gryden. Når der ikke kommer mere vand ud af blæksprutten, hæld vand på så det dækker og kog den mør. Det tager ca ½ time, men prøv at skær i et stykke, kniven skal glide let igennem kødet. Læg blæksprutte stykkerne på en tallerken- vandet kasseres.

Blæksprutten skrumper ca 50% under kogning

I gryden kommes lidt olivenolie og løget steges i ca 2 min- skal bare være bløde ikke brune.
herefter det finthakkede fenikkeltop i, steges 1 min og
herefter blækspruttestykkerne ,steges i ca 2 min
hæld vinen på, kog op.


Derefter de flåede tomater og tomatkoncentratet og de grønne oliven, vand på så det dækker.
Kog til sovsen er tyknet og de grønne oliven er nok. Ca 15 min.

Min mand sylter selv denne type oliven

Til denne ret serveres friturestegte kartofler og brød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar